V kariéře Olivera Stonea se s přelomem letopočtu něco zásadního změnilo – alespoň o tom vypovídá jednoduchá statistika z ČSFD, kde se filmografie režijního titána láme z červené do modré, od snímků výborných, nebo alespoň výjimečných, k těm méně povedeným. Jasně, je nutné to brát s velkou rezervou, ale určitou výpovědní hodnotu mají čísilka, barevné čtverečky a hlas lidu – reflektují totiž to, jak vyměklá dramata na témata politická či celospolečenská Stone v novém tisíciletí natočil, a to, jak se opakovaně míjel se svým publikem (i v případě výborného Alexandra Velikého).

Divoši naštěstí mají blízko k „návratu starého dobrého Olivera Stonea“. Jsou podívanou svižnou, zábavnou, ve sto třiceti minutách audiovizuálně permanentně vtahující. Stone točí i po pětašedesátce s obdivuhodným drajvem, zápalem pro servírování scén, v nichž prýští energie i z těch nejméně výrazných postav.

DivošiFotogalerie

Divoši jsou snímáni s lehkou rukou, jakou by záviděl lecjaký dvacátník, a proto se - vyjma srovnávání s mladými videoklipaři - skloňuje i jméno Tonyho Scotta.

Nástrahou Stoneovy novinky je ovšem to, o čem vypráví. V adaptaci prý značně propracovanější knihy rozvíjí docela přímočarý příběh o trablech více či méně povrchních hrdinů. Filmem provází medový hlas Blake Lively, která si jako krásná O akorát užívá lásky dvou velkých kámošů a pohody na pláži. Jejím největším intelektuálním výkonem je nákup hadříků, snem pak, překvapivě, užívat si lásky dvou velkých kámošů a pohody na pláži. Jen ne v Americe, ale na druhém konci světa. Je celkem logické, že když tohle sexy tělo provází celou story, do kdovíjaké hloubky se nepůjde. A taky že se nejde...

 

Divoši jsou formálně opulentní. Uvnitř si však hrají s jednoduchou báchorkou o dvou parťácích, co si vydělali balík na marihuaně, užívali života, a pak jim cestu zkřížil mocný drogový kartel. Narazili na Divochy a Divoši se museli stát z nich, tak aby přežili a svou životní lásku O (ano, Blake Lively tu nejraději souloží v poloze „sendvič“ s dvěma krasavci současně) zachránili před upálením zaživa. Nebo před nějakou jinou nepříjemnou sexuální praktikou. Žádná velká hloubka, jen prostě nabrat prachy, užívat radosti, a pak je se zbraní v ruce bránit. Můžeme to interpretovat jako obraz facebookové doby, nebo jako pohled na svět, kdy chceme být cool a užívat si teď a tady. Anebo prostě jako drama odehrávající se v rámci hodnotového žebříčku sexy blondýnky, co chce akorát pěkné věci, zážitky a lásku.

 

Přehrajte si trailer
5.4.2012 19:15

Lahodné. V prvních chvíli si sice možná budete myslet, že se Oliver Stone (který poslední roky sp...

Každopádně tahle krimi tepe jako jistá mladá jízda, která možná nevidí až za roh, ale rozhodně má koule. Hodně dělají našláplí, většinou barokně rozšafní záporáci (Benicio del Toro i Salma Hayek si své afektované role užívají) a nelítostné výlevy násilí, kdy je lidské zdraví ekvivalentem čistého ubrousku – prostě není problém ho zničit a spálit.

Divoši ale hlavně připomínají Stonea jako režiséra, který pořád jede na úrovni těch nejschopnějších mladíků a ani po letech ze sebe nevytřepal určité buřičství. Byť tentokrát je to rebelství projevováno spíš v postavách, v jejich svobodomyslnosti a v živelnosti, s jakou Stone zvládá jejich osudy vecpat do promítaček.