Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
District 9 | 2009
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 14.08.2009
CZ premiéra: 17.09.2009
režie: Neill Blomkamp
hrají: William Allen Young, Robert Hobbs, Jason Cope, Sharlto Copley, Kenneth Nkosi

District 9: Blu-ray


ikona
st39.6
 

Na District 9 asi každý vzpomíná jako na jednu z nejzajímavějších filmových událostí minulého roku. Kolem téhle relativně levné záplaty na zrušenou adaptaci microsofťáckého Halo byla vystavěna geniální reklamní kampaň, která jednak využívala tolik oblíbeného virálního marketingu, druhak v trailerech narozdíl od konkurence nevyzradila prakticky nic. Chodit do kina jako tabula rasa, to se v poslední době podaří jen lidem, kteří se filmům jinak vyhýbají jak čert kříži. Nejen díky tomu ale špičkově vybudované napětí funguje - když jsme District 9 viděli poprvé, mohli jsme se divit, kam nás osud hlavního "hrdiny" zavede a jak překvapivě se příběh vyvíjí. Napodruhé má ale film také svoje kouzlo.

Vděčí za to samozřejmě originálnímu stylu debutujícího Neilla Blomkampa, který v téhle sci-fi šikovně míchá hraný dokument se sci-fi. Přechody mezi vypravěčskými styly jsou přitom nepostřehnutelné - v jednu chvíli vám o hlavním hrdinovi vyprávějí "vnější" pozorovatelé v rámci dokumentu, ve druhý okamžik už Wikuse Van De Merwea, který prochází během filmu velmi dramatickou proměnou, pozorujeme skrz objektiv klasické filmové kamery. Díky tomu je expozice velmi rychlá, všechno důležité nám totiž sdělí archivní záběry z televize nebo přivolaní (samozřejmě fiktivní) experti. Přerod v akční snímek je pak také zatraceně svižný (i když vede přes skoro až hororovou vsuvku, v jejímž rámci jsou na Wikusovi prováděny laboratorní experimetny). Pod dohledem skoro-greengrassovské kamery je vlastně celý District 9 obdivuhodně energický.

Vedle parádní akce a na tak levný film překvapivě dobrých efektů je ale v Districtu 9 nejdůležitější lidský rozměr. Přeměna kreveťáků ze zvířat ve tvory schopné emocí a soucitu diváka zaskočí i během druhého shlédnutí. Hlavně proto, že Wikus (v podání skvělého Sharlta Copleyho) je do posledních minut takový malý ubožáček, sobecký hajzlík vlezdoprdelnický, kterému hodně dlouho nechcete držet palce. Zato Christopher, kreveťák se srdcem na správném místě, začne někdy po přelomu do druhé poloviny stopáže udivovat inteligencí, trpělivostí, poctivostí a dalšími vlastnostmi, které byste u mimozemšťanů, co ze čtvrti Johannesburgu udělali skládku plnou vyděděnců, rozhodně nečekali.

Právě podobné zlomy, neustálé překvapování diváka a s tím související pocit nejistoty, dělají z Districtu 9 napínavou podívanou, která opravdu neomrzí. Blomkamp od natáčení podobně šmrnclých nezávislých kraťasů povyskočil do první ligy a dobyl svět chytrým bijákem, který ukojí fandy akce i sociálně-kritických přesahů. Bude rozhodně zajímavé sledovat, co udělá se svým nastávajícím projektem a případnou dvojkou Districtu 9.

Jelikož snímek produkoval Peter Jackson a sám Blomkamp má k digitálním technologiím velmi vstřícný vztah, je část Districtu 9 točena na RED One kameru, kterou režisér Pána prstenů ve velkém prosazuje; část pak na Sony EX-1 (což je víceméně obyčejná kamera, používaná třeba v televizním zpravodajství) nebo EX-3. Tyhle holčiny si logicky rozdělovaly role podle toho, jestli se zrovna točila ta "víc dokumentární" část (EX-1), nebo ta "víc filmová" (RED ONE). Na přepisu je to kromě práce s hloubkou ostrosti poznat hlavně v kresbě, Sonka je trochu ostřejší (paradoxně ale kreslí hůř) a v temnějších scénách podstatně víc šumí, REDka má z hlediska podání barev jemně pastelový nádech. Samozřejmě ten rozdíl není poznat v každé scéně, občas to ale člověka trkne.

Vzhledem k tomu, že značná část materiálů je pak ještě postprodukčně upravena, aby vypadaly jako televizní, archivní apod., nepůsobí přepis konstantně jako demo-materiál. Pokud se ale zrovna klasicky vypráví a nestřihají se do děje záběry z "jiných" kamer (tady kvalitu nemá smysl soudit), vypadá District 9 famózně. Ohromná ostrost, detaily, absence zrna, jen minimální šum (samozřejmě v tmavších scénách), jen škoda těch známek komprese na kontrastních přechodech - občas se mi ale zdá, že jsou dány spíš záznamovým zařízením (možná podle toho poznáte záznam na Sonku). Pozor také na to, že tu vypadají o něco hůře digitální efekty (především v rychlém pohybu). V neposlední řadě nutno upozornit na špičkový zvukový design a mix, po zvukové stránce Blučko kraluje.

(Pozn.: Česká edice je bonusů prostá, import odkudkoliv - Německo, Británie, Amerika.... - vás k nim dostane). Bonusů má disk požehnaně, jen je otrava, že po vložení Blučka do mechaniky musíte zvolit, jestli "do něj" vstupujete jako kreveťák, nebo jako člověk. V obou případech se dokumentární nabídka alternuje, takže abyste sjeli všechno, musíte jak idiot disk vytáhnout a zastrčit podruhé. Bonusy otevírá možnost sjet film s "movieIQ", což je BD-Live fičura, díky které můžete v každé scéně stiskem jediného tlačítka zjistit, co tu zrovna hraje za hudbu, kdo koho ztvárnil, kde se točilo apod. Krom toho se tu občas objevují takové vedlejší informace, jako že vzhledem k tomu, že film produkoval Jackson, nikdo Blomkampa netlačil do obsazení snímku známějšími herci apod. Šikovná věcička, těžko s ní ale budete projíždět celý film. Navíc pozor, osobně se mi z ní nepovedlo utéct jinak, než dalším vysunutím disku. Vážně otrava.

Společně s movieQ si můžete pustit audiokomentář. V něm se Blomkamp - na to, že se jedná o jeho první audiokomentář - rozpovídá opravdu hodně. Značnou část stopáže řeší sociální stránku Districtu 9, hierarchii společnosti kreveťáků a samozřejmě různá přirovnání k současné společnosti v Jižní Africe. Docela vtipné jsou občasné dětinské připomínky jako "This hologram is really cool", které Blomkamp opakuje v obdivuhodně krátkých intervalech, stejně jako zmínky o tvorbě digitálních efektů. Nenechte se ale odradit, jinak je to velmi výživný komentář plný poznatků a připomínek, který by si obzvlášť fanoušci filmu rozhodně neměli nechat ujít.

To samé logicky platí i o zbytku bonusové výbavy, jež je opravdu bohatá. Klasicky se zabývá různými aspekty filmu, takže v deseti až patnáctiminutových dokumentících tvůrci rozeberou proces Wikusovy transformace (nakonec musel herec trávit denně až šest hodin v maskérně!), digitální efekty (zajímavé je hlavně to, jak pomocí panoramatických snímků počítačoví mágové vytvářeli světlo na renderovaných postavách/strojích), designy zbraní a vetřelců (asi nejzajímavější dokument, kreveťáci v raných fázích vypadali jak Sloní muž), nebo třeba hraní ve filmu (hodně se improvizovalo, v čemž je Sharlto Copley výborný ... Copley je mimochodem Blomkampův bývalý spolužák a byl to on, u koho Neill začínal u filmu). Víc než hodina výživných materiálů. Interaktivní mapě Districtu 9 jsem nějak nepřišel na chuť, berte to jako takovou drobnost, pokud vás zajímají další zbytečné detaily ze světa filmu. Nabídku uzavírá klasické BD-live a samozřejmě trailery.

Obraz: 1.85:1 :: 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD 5.1 - anglicky, DD 5.1 česky
Titulky: české...
Datum vydání: 9. 8. 2010
Cena: 599,-

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace