Traduje se, že autoři knižní série o Angelice Anne a Serge Golonovi (zábavný fakt: on byl původem ruský šlechtic jménem Vsevolod Sergejevič Golubinov) byli hluboce zklamáni pětidílnou filmovou adaptací ze 60. let a doufali, že jednou někdo natočí „pořádnou verzi“. Serge se toho nedožil, paní Anne ano. Bylo by zajímavé slyšet, co na ni říká, ačkoli má 92 let a už se asi k ničemu moc nevyjadřuje.

Notoricky známá pseudohistorická limonáda slavila ve své době obrovský komerční úspěch. Nová verze se její návštěvnosti a slávě nemůže ani přiblížit. Většina diváků zajde na remake vlastně jen proto, aby si potvrdila, že stará adaptace je nepřekonatelná. Zejména divačky budou zajisté srovnávat, a když třeba na plátno nastoupí místo opáleného, běloskvoucím úsměvem oslňujícího Giuliana Gemmy nosatý, ošklivý, opuchlý a zarostlý Mathieu Kassovitz, kinosály zaburácejí trpkým smíchem. Potvrzeno osobní zkušeností.

Oprostit se od srovnávání téměř nelze, ale pokud se vám to povede, odměnou vám bude film s mnohem realističtějším vizuálem, solidní dobovou atmosférou a zemitějšími postavami. K Angelice ono napudrované barokové pozlátko zajisté patří, ale kdo v tomhle příběhu hledá i něco historického, bude potěšen. Angelika 2013 je podstatně špinavější, celkově temnější a obsahuje i několik docela drsných výjevů. Akci zajišťují honičky a krvavé souboje, ve kterých ale solidnímu šermu škodí trochu zmatený střih.

Podobného „uzemnění“ se dočkaly i postavy. Nora Arnezeder se s hlavní postavou poprala se ctí, navíc je opravdu krásná a na rozdíl od Michelle Mercierové ochotně předvádí své půvaby. Joffrey de Peyrac není Hosseinův hezoun s jizvou, ale opravdu starý, ošklivý, kulhavý muž, přesně jak příběh požaduje. Díky Gérardu Lanvinovi je ale dostatečně charismatický a vrstevnatý a po zásluze kraluje filmu.

Problémem snímku je jeho nepochopitelná rozpolcenost. První hodina se soustřeďuje na budování vztahu hlavních postav a rozvinutí „thrillerové“ zápletky s plánovanou královraždou v pozadí. Hrdinové mají dostatek prostoru projevit se, dojde i na jakž-takž přesvědčivé emoce. Chvílemi to až vypadá, že tvůrci plýtvají časem. Přesto se jedná o lepší část filmu, protože má zřetelný děj a jistou atmosféru.

Druhá polovina filmu, v níž dojde ke krizi a spustí se smršť intrik a zvratů, vypadá jako sestříhaná z nejméně tříhodinového (a už i tak svižně odsýpajícího) materiálu. Najednou všichni spěchají, děj skáče z místa na místo, prakticky žádná scéna nestihne patřičně doznít a některé výjevy dokonce příliš nenavazují. Ve srovnání s první hodinou, která má „normální“ tempo, získává divák najednou dojem, že se dívá na nějaký šíleně dlouhý trailer na celou sezónu seriálu navazujícího na onen hodinový pilot. Paradoxně navzdory tomu zběsilému tempu začne být film zdlouhavý a únavný a na konci si publikum oddechne, že už je konečně po všem.

Přehrajte si trailer
27.1.2014 17:00

Proboha, proč je to celý tak tmavý? A proč ja Angelika - markýza andělů, lepá blondýna, největší ...

A s tím souvisí i celkový dojem, že nové Angelice by to velmi slušelo na obrazovce. Děj, kterým proletíme během dvou hodin, by vystačil na půl tuctu dílů seriálu. Na televizní poměry solidně výpravného (i díky malebným českým exteriérům) a dobře obsazeného seriálu. Takhle to vypadá, jako by si tvůrci v polovině filmu uvědomili, co všechno ještě musí odvyprávět a snažili se to mermomocí narvat do zbývajících padesáti minut. Škoda, protože celkový záměr sundat markýzu ze zlatého trůnu a šoupnout ji do poctivého historického bláta, je docela zajímavý, sympatický a vlastně i funkční.